Iensairaudet.jpg

Iensairaudet ja niiden kohtaaminen

Suun terveys vaikuttaa merkittävästi ihmisen yleisterveyteen. Vaikka hammaskaries eli hampaiden reikiintyminen onkin vähentynyt maassamme, niin ientulehdus ja hampaiden kiinnitystä leukaluuhun tuhoava parodontiitti ovat vielä yleisiä. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että hampaiden reikiintymistä lukuun ottamatta suusairaudet etenevät usein salakavalasti ja huomaamattomasti.

Ientulehdus

Ientulehduksen aiheuttamaa hoidon tarvetta esiintyy lähes jokaisella suomalaisella. Ientulehduksen lisäksi valtaosa yli 40-vuotiaista sairastaa jonkinasteista parodontiittia. Vaikea-asteista parodontiittia sairastaa vain pieni osa väestöstä, noin 10 %.

Ientulehduksen syy on hampaiden ienrajaan ja erityisesti hammasväleihin kertyvä bakteeripeite eli plakki. Hammaskivi, paikka- ja kruunuylimäärät sekä paikkaamattomat reiät lisäävät bakteeripeitteen kertymistä.

Parodontiitti

Parodontiitti tarkoittaa hampaiden kiinnityskudoskatoa. Jos hampaita ei puhdisteta riittävästi, bakteeripeite kasvaa nopeasti ja ientulehdus kehittyy. Bakteeripeite tulehduttaa ja avaa ientaskun. Bakteerien kasvaessa ikenen alle syntyy hampaiden kiinnityksen vaurioitumisuhka, josta hoitamattomana kehittyy parodontiitti.

Parodontiitin syntyyn vaikuttavat bakteerien lisäksi myös mahdolliset altistavat tekijät kuten hammaskiven muodostumistaipumus, hampaiden ahtaumat, purentavirheet, monet yleissairaudet ja lääkkeet sekä erityisesti tupakointi.

Iensairauksien hoitaminen

Koska iensairauksien aiheuttaja on bakteeripeite, hoitona on sen säännöllinen poistaminen. Päivittäinen hampaiden puhdistus on tehokas keino hoitaa ja ehkäistä iensairauksia. Hammashoitohenkilökunta luo omalla panoksellaan ja ohjeillaan edellytykset kotihoidon onnistumiselle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hoidetutkin iensairaudet vaativat säännöllistä ylläpitohoitoa.

Padontiitin hoito

Parodontiitin hoidon tavoitteena on kiinnityskudoskadon pysäyttäminen. Perushoitovaiheen aikana bakteeripeitteet ja hammaskivi poistetaan erityisinstrumenteilla, useimmiten paikallispuudutuksessa. Hoidossa voidaan tarvittaessa käyttää myös tablettimuotoista tai paikallista mikrobihoitoa yhdistettynä ientaskujen ja hampaan juuripintojen syväpuhdistukseen. Tällöin syventyneistä ientaskuista otetaan bakteerinäyte ja mikrobilääkehoito kohdistetaan ientaskunäytteestä viljeltyihin bakteereihin. Jos tulehdus on edennyt pitkälle kiinnityskudokseen, voidaan turvautua erilaisiin ienleikkaushoitoihin.

Hoidon myötä tulehdus häviää, jolloin ien vetäytyy, hampaat saattavat näyttää pidemmiltä ja hammasvälit laajemmilta kuin aikaisemmin. Pitkälle edenneen parodontiitin hoidossa tarvitaankin usein myös yhteistyötä muiden hammaslääketieteen erikoisalojen kanssa.

Iensairauksien perus- tai erikoishoitoa seuraa aina ylläpitohoito. Potilaan on tällöin käytävä säännöllisissä tarkastuksissa yksilöllisin aikavälein. Tarkastusten yhteydessä tilanne arvioidaan ja mahdolliset tukihoitotoimenpiteet on tuolloin helppo suorittaa. Suuhygienistit osallistuvat omalla panoksellaan iensairauksien perus- ja ylläpitohoitoon.