Suu- ja leukakirurgiahammas_vihreä_leikattu

Vastaanottomme hammaslääkäreillä on laaja tieto ja kokemus kirurgiasta. Lisäksi meillä toimii suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri.

Suu- ja leukakirurgialla tarkoitetaan purentaelimen ja siihen liittyvien kudosten sairauksien, tapaturmien ja puutosten diagnostiikkaa sekä niiden kirurgista ja muuta hoitoa.

Toimenpiteisiin kuuluvat muun muassa puhkeamattomien viisaudenhampaiden vaativat kirurgiset poistot, implanttien eli keinojuurien laittaminen leukaluuhun, tulehtuneen juurenpään leikkauksellinen puhdistus, ienliikakasvujen poisto ja tapaturmien hoito. Lisäksi toimialaan kuuluu suusairauksien, kuten limakalvosairauksien hoito.

Implantit

Implantti on leukaluuhun asennettava titaanista valmistettu ruuvi, joka korvaa hampaan juuren. Implanteilla voidaan useimmiten korvata yksi tai useampi puuttuva hammas sekä kokonaan hampaaton ylä- tai alaleuka.

Koko irtoproteesi voidaan korvata kiinteällä leukaluuhun istutetulla hammassillalla. Lopputuloksena on luonnollinen ulkonäkö, kestävä ja varma purenta. Myös heiluvat kokoproteesit voidaan saada pysymään kunnolla paikoillaan 2-4:llä implantilla.

Implantti- eli keinojuurihoidon suunnittelu aloitetaan tutkimuksella ja röntgenkuvauksella. Itse implanttileikkaus toteutetaan paikallispuudutuksessa. Potilaan toivomuksesta implanttileikkaukset voidaan tehdä lääkerentoutuksessa tai nukutuksessa, vaikka itse toimenpide onkin kivuton.

Noin neljän kuukauden kuluttua implanttiruuvi on luutunut tukevasti kiinni leukaluuhun ja hampaan näkyvä kruunuosa voidaan asettaa paikoilleen.